Bi pertsonai hauei buruzko irakurketa ariketak lantzea pentsatu dut. Nortzuk diren, ezaugarriak eta haien irudiak erakutsi ahal dizkiegu ikasleei eta ondoren, irakurketari paso eman.
Informazioa emateko link pare bat:
http://www.puntubi.com/banatzaileak/3nagusimitolo.htm
http://www.puntubi.com/banatzaileak/3nagusimitolo.htm
Hona heman ipuin pare bat:
v MARI ANBOTOKOA
Bizkaiko jaun bat,
Diego Lopez de Haro jauna, ehiztari handia zen. Basurdeei segika ibiltzen zen
urrutieneko baso, oihanarterik ilunen, sakanarik hurbilgaitzenetan.
Behin batean, basapiztia bati segika
ari zela, abesti miragarri bat entzun zuen. Geratu eta entzuten jarri zen: ez
zegoen zalantzarik, emakume bat ari zen kantuan zuhaitz batean.
Hurbildu zen Diego Lopez de Haro eta
han ikusi zuen. Sekulan ez zuen izan halako emakume ederrik begibistan.
Segaila, lerdena, larruazala zure gardena oso, begi beltz eta sakonak, adatsa
horeila. Urrez bordatutako soineko berdez jantzia eta urrezkoa bere adatseko
xingola ere. Jauna liluraturik zegoen begira.
- Nor zara zu?- galdetu zion.
- Leinu handiko emakumea- erantzun
zion aldarte onean.
- Neu naiz lurralde honetako jauna.
Biok ezkon ote gintezke?
-Marik gogoeta laburraren ondoren,
irribarre egin zuen.
- Bai, ados nator, baina hitza
emaidazu nire aurrean ez duzula behin ere “Jainkoa” hitza esango.
Diegok onartu egin zuen.
Ezkondu ziren eta mutil bat eta neska
bat izan zituzten. Iñigo Gerra zen mutilaren izena. Oso zoriontsu bizi ziren
denak batera gazteluan.
Baina egun batean, Diego jaunak
basurde handi bat ekarri zuen ehizatik. Zerbitzariek berehala prestatu zioten
gaueko afaritarako.
Familia guztia mahaiaren inguruan
zela, etxeko bi txakur jantokian sartu eta zaunka hasi ziren. Bata artzanora
handia zen, bestea kanitxe txikia. Diego jaunak parrez basurdearen iztar puska
bat bota zien. Bi txakurrak norgehiagoka lehiatu ziren eta, denen harrudiraz,
txikiak kendu egin zion handiari eta ihes egin zuen iztar puskarekin.
Diego jaunak, txunditurik, ohiukatu
zuen:
- Jainko Jauna! Sekula ez dut ikusi
antzekorik.
Une berean, Mari, bere ala a hartu eta
leihotik zehar aldendu zen hegazka. Ez zen gehiago haietaz ezer entzun.
Zenbait urte geroago, Diego Espainiara
joan zen gerra egitera. Preso hartu zuten eta gaixorik zegoen Toledoko
gotorleku batean.
Iñigok, semeak, hura askatzera joatea
erabaki zuen.
Hitz egin bere inguruko senideekin,
baina inork ezin zion eraginkortasunez laguntzen.
Bat-batean, guztiz gogoeta egiten ari
zela, agure bizar zuri bat agertu zitzaion:
- Iñigo, laguntza beharrean bazaude,
zoaz zeure amarengana. Berak esango dizu zer egin.
Iñigo Anbotorantz abiatu zen. Ez zuen
zaila izan ama zuhaitz batean aurkitzea.
- Iñigo, ene semea, -esan zion Marik-
zatoz niregana. Badakit zer nahi duzun. Zure aita nola askatu galdetu nahi
didazu.
Marik dei bat egin zuen eta, berehala
azaldu zen, zaldi zuri eder bat.
- Hona hemen Pardal, -esan zion Marik
semeari-.
Horrekin beti izango zara garaile,
baina ez diozu behin ere zelarik kendu behar, ez diozu behin ere edaten edo
jaten eman behar. Gaur gauean bertan eramango zaitu Toledora. Zeu eta zure aita
eseri zaitezkete soilik horren gainean. Pardalek hona ekarriko zaitue
Iñigo Pardalen gainera igo zen eta,
konturatu orduko, Toledoko kartzelan zegoen. Presoaren bila hasi zen,
patioetan, geletan. Azkenean lotan aurkitu zuen.
- Aita, - dei egin zion xamurki.
- Zertan ari zara hemen? – Diegok
erantzun, semea han ikusteaz harrituta.
- Ixo! Zeu salbatzera etorri naiz.
Diegok eta Iñigok kartzela osoa
zeharkatu zuten. Gau iluna zen. Inork ez zituen ikusi. Zaldia aurkitu eta,
denborarik galdu gabe, biak igo ziren gainera. Begien itxi-ireki batean
Bizkaiko gazteluan zeuden.
Zoriontsu bizi ziren. Zaldia belardi
zabaletan bazkatzen zen. Diego Lopez de Haro jauna goizera joaten zen bere
txakurrekin basurdeak ehizatzera, Iñigo abentura berrien bila ametsetan zegoen.
Marik, etxean behiren bat hiltzen zen bakoitzean, larru bat hartzen zuen eta
opari gisara zuhaitz batean uzten zitzaion.
Goizean, ez zen aurkitzen.
Esaten diren hauen ondoren, argi
zegoen zer egin behar zen, bestela zoritxar handiak eroriko ziren Diegoren eta
bere familiaren gainera. Horrela egin zen urte luzeetan. Gero ahaztu egin
zituzten opariak...
Jauregia ere hondatu eta erori egin
zen, eta han ez zen gehiago Diego eta Mariren ondorengoen arrastorik geratu.
v ATARRABI
Ezpeletan
(Lapurdin) kontatzen duten leienda batek dioenez, Atarrabi eta anaia gazteago
bat, beste ikasle batzuekin batera, Txerren edo Etsaiaren haitzulora joan ziren
ikasketak egitera.
Ikasketak bukatu zituztenean
Txerrenek, irakasketen truke, ikasle bat betirako berarekn geratu beharko zuela
esan zuen. Txotx egin zuten eta Atarrabiren anaia gazteari suertatu zitzaion.
Bere anaia hain larri eta triste ikusi zuenean, Atarrabik bere buruz eskaini
zuen anaiaren ordez eta etsaiak onartu egin zuen.
Txerrenek bere soto handi hartako
irina bahe batetik pasatzeko agindu zion, baina ezinezko lana zen hura, irina
eta zahia biak batera joaten baitziren bahearen saretik.
Etsaiak behin eta berriro galdetzen
zuen:
- Atarrabi, non haiz?
Eta honek erantzuten zuen:
- Hemen nago!
Atarrabik leku hartan gehiago ez
irautea erabaki zuen eta baheari “hemen nago” esaten irakatsi zion. Horrela,
Txerrenek betiko galdera hura egiten zuenean, baheak erantzun zezakeen.
Etsaia zabartua zegoen momentu bat
aprobetxatuz, Atarrabi haitzuloaren sarrerara abiatu zen atzeraka, zulo magiko
batetik ateratzeko era bakarra hori baita, ez ahaztu!
Hanka bat haitzulotik kanpora atera
orduko Txerrenek ikusi egin zuen eta berarengana joan zen irteera eragozteko
asmoz, baina beranduegi zen...! Atarrabi haitzulotik kanpo zegoen eta etsaiaren
ahalmenetatik kanpo... bere itzala, ordea, barruan zegoen artean, eta etsaiak
harrapatu egin zuen.
Urteak joan ziren eta Atarrabi apaiz
egin zen. Itzalik gabe jarraitzen zuen eta hay, meza-garaian bakarrik agertzen
zitzaion, konsagrazio unean, hain zuzen.
Urteetan aurrera zihoan eta egun
batean ala bestean hil behar zuela eta, Atarrabik sakristauari deitu zion:
- Hik ondo dakik konsagrazio unean
bakarrik izaten dudala itzala eta, nola edo hala, une hartantxe hil behar
diat... bihar meza-garaian, itzala nire alboan ikusten duanean, hil egin behar
nauk.
Sakristauak hitzeman zion baina
momentua iritsi zenean barruak ez zion lagundu.
- Begira, horrek ez dik inolako
penarik eman behar – esan zion Atarrabik – itzala dudanean ez banauk hiltzen
beste edozein momentutan hilko nauk eta orduan bai salbaziorik ez dudala
izango.
Biharamunean, sakristaua berriro ere
Atarrabi azken kolpea emateko prest zegoen baina oraingoan ere ez zuen kemenik
izan eta, konsagrazioaren ondoren, itzala desagertu egin zen.
- Bihar bertan hilko nauala agindu
behar didak – esan zion Atarrabik -. Gero nire gorpua haitz baten gainean
utziko duk; beleek eramaten banaute, betirako galdua nauk baina usoek eramaten
banatu, salbatu baizen seinae izango duk hori..
Hirugarren aldian, sakristauak bere
indarrak bldu zituen eta, itzala agertu bezalaxe, burdinezko barra batekin
Atarrabi buruan jo eta zerraldo bota zuen hilda. Gero, jarri zuen gorpua haitz
baten gainean eta uso-talde batek eraman zuen. Sakristaua begira egon zitzaien
urrunean gorde ziren arte.
v LAMIAK ETA GIZONAK
Herriko jendeak
eliza bat nahi zuten. Garai batean hori zen moda. Eliza herriaren erdialdean,
plazatxoaren erdian. Etxeetatik atereaz batera gara hurbiltzeko eran.
Eraikuntzarako gaiak biltzea erabaki
zuten: harriak, habeak, zurabeak. Baina sekula ere ez zen behar beste.
Izan ere, lamiek eraman egiten
zituzten, eta inork ez zekien nora, kostata gurdika pilatutako harri eta
habeak.
Arrozeko biztanleak, jakin-minez,
bilaka hasi ziren, ea non ezkutatzen zituzten lamiek material haiek eta handia
izan zen beren harridura mendixkaren gailurrenean aurkitzean
Biharamunean, bileran biziki
eztabaidatu zen:
- Geuri dagokigu erabakitzea, eta ez
lamiei
- Lamiarik gabe ezingo da ezer egin
- Horiek desegin egingo digute
eraikitako lana
- Zergatik erabaki dute guri
sufriaraztea?
- Ezin gaitezke lamia horien
eskuetatik askatu, denak bahituta?
- Gaitzik egiten bazaie, gure kontra
hasiko dira jo eta su
- Bai, inguruko bailaretako lamiak
etorriko dira mendekua hartzera…
Eta horrela, Arrozeko biztanleak lur
jota zeuden bileraren ondoren. Gehiago ez mugitzea erabaki zuten, lamiek egin
zezatela dena.
Egun horretan, hain zuzen ere, ekarria
zuten habe nagusia, elizako gailurra izan behar zuena.
- Ni hemen geratuko naiz, habearen
gainean – esan zuen arrozetar adoretsuenak -. Neuk esango diet zer pentsatzen
dudan
Habearen gainean eseri zen. Gaua
poliki etorri zen. Izar batzuk agertu ziren zeruan eta jagolea loak hartu zuen.
Orduan agertu ziren lamiak.
- Gu harrapatu nahi gintuzun, ezta?
Ongi, geuk harrapatzen zaitugu orain.
Hartu gizona lotan zegon habea eta
mendixka gailurrera eraman zuten.
Gau osoan aritu ziren lanean eta
harrizko hormak jaso ondoren, gainean jarri zuten habea eta oso bikain estali
arbel urdinez.
Gizona esnatzean, harri eta zur geratu
zen bere burua eliza berriaren teilatu gainean aurkituta.
Lamiek lan ona egin zutela eta,
arrozetarrek amore eman zuten eta han dago eliza mendixkaren gainean.
v
SORGINAK ETA KONKORRAK
Antzinean,
Urdaxeko sorgin zahar bat ostiral gauero joaten omen zen akelarrera, bere
eginbeharra zen bezala.
Sorgin honek bi anaia mutilzahar eta
konkorrak zituen bizilaguntzat. Bi anaiek susmatzen zuten atso hura sorgin zela
eta haren zelatan egoten ziren. Egun batean, anaietako batek atsoaren atea jo
eta esan zion:
- Noizbait gustura lagunduko nizuke
bada, bilera horietako batera.
- Atsoak harritu papera egin zuen
- Ze bileretara? Nongo bilerara? Ez
dakit zertaz ari zaren!
Baina gizonak bereari eusten zion eta
azkenean, sorginak aitortu egin zuen eta, baietz, haiek uste zutena zela eta
ostiralero akelarrera joaten zela. Horrela bada, hurrengora elkarrekin joatea
erabaki zuten, baina, lehenik, sorginak honako gomendio hau eman zion:
- Ondo sartu hau buruan! Biltzarreko
buruak asteko egunak banan banan esateko aginduko digu denoi eta honela esan
behar dira: astelehena, asteartea, asteazkena, osteguna, ostirala eta
larunbata. Iganderik ez aipatu gero, e! Garbi al dago?
Bizilagun konkorra ados zegoen eta
hala hurrengo ostiralean akelarrera joan zen.
Han ehunaka sorgin zeuden, gizonezko
eta emakumezko, eta denen erdian, Sorgin Nagusia zegoen, besapean liburu handi
bat zuela. Berehala aulki gorri bat ekarri zioten eta Sorgin Nagusia han eseri
zen. Hango guztiak bere aurretik pasatzen zihoazen eta liburuari musu eman
ondoren asteko egunak esaten zituzten banan banan.
Konkorrak, bere txanda etorri zenean,
honela esan zuen:
- Astelehena, asteartea, asteazkena,
osteguna, ostirala, larunbata eta igandea
Sorgin Nagusia bere lekutik altxa egin
zen.
- Nork aipatu du igandea? – galdetu
zuen.
- Jauna – erantzun zioten besteek –
konkor hau izanda
- Ken diezaiotela bada, bizkarreko
konkor hori
Eta hala egin zioten. Gizona,
konkorrik gabe, pozez zoratzen itzuli zen etxera. Anaia zain zeukan eta
konkorrik ez zuela ikustean, hala galdetu zion dena harrituta:
- Aizak! Nola egin duk?
Besteak gertatu zitzaion guztiaren
berri eman zion eta berak ere proba egiteko aholkatu zion
Horrela bada, bigarren anaia bizilagun
sorginaren etxera joan zen eta bera ere akelarrera eraman zezan eskatu zion.
- Eramango zaitut, baina… “igande”
hitza ez duzula aipatuko hitzeman behar didazu… zure anaiak ere agindu zidan,
baina bere hitza ez zuen bete.
- Zaude lasai, nik beteko dut eta –
erantzun zion gizonak
Ostirala etorri zenean, biak
akelarrera joan ziren. Gizonak ikusi zuenez, anaiak esan bezala ari zen dena gertatzen
eta asteko egunak esateko garaia ailegatu zitzaionean, honela esan zituen
berak:
- Astelehena, asteartea, asteazkena,
osteguna, ostirala, larunbata eta igandea
Sorgin Nagusia zutik jarri eta galdetu
zuen:
- Nork aipatu du igandea?
- Jauna – erantzun zioten besteek-
- Behin ondo dago – jarraitu zuen
nagusiak- baina bi, hori gehiegizkoa da! Bestearen konkorra jar diezaiotela!
Eta gizon gizajoa bi konkorrekin
itzuli zen etxera eta ez zituen inoiz kentzerik izan, bizilagun sorgin hura
desagertu egin baitzen handik eta ez zuten akelarrera berrik joateko aukerarik
izan.
No hay comentarios:
Publicar un comentario